HISTORIA FIRMY S.C.A.R.P.A.
Wyobrażanie sobie kształtu tego, co ma nadejść. To wydaje się być opowieścią SCARPY i rodziny Parisotto, opowieścią, która ma siedemdziesiąt lat. Jest to ścieżka bogata w wspomnienia, tradycje i doświadczenia obecnie skupiająca się na przyszłości, gdzie natura, zabawa i niepowtarzalność są punktami odniesienia do wykrywania jutrzejszych zwycięskich produktów, gdyż „ żadne miejsce nie jest daleko”.
Prześledzenie historii firmy to jak podróż przez ewolucję włoskiego społeczeństwa w przeciągu ostatnich siedemdziesięciu lat, odkrywając niezwykłą intuicję i szczególną wrażliwość rodziny Parisotto, rodziny kierowanej dążeniem do przekształcenia górskich i roboczych butów, tj. przydatnych produktów o własnych prawach, w kultowe przedmioty, symbole Włoch At its earnest: performing, eleganckie i zdrowe. Na początku istniało tylko rzemiosło oraz powoli dojrzewające, ze względu na determinację, umiejętności, gromadzenie kompetencji technicznych i menadżerskich, działania zdominowane przez silne poczucie czasu. W dawnych czasach uzyskanie tytułu mistrza zajmowało wiele lat, wymagało sporo pasji i wrodzonej zdolności do tworzenia emocji: w pracy SCARPY właśnie o to chodzi: uwodzenie nieoczekiwanego.
SCARPA: KORZENIE MARZEŃ
Historia rodziny Parisotto zaczyna się pomiędzy łagodnymi wzgórzami, oliwnymi gajami i winnicami Asolo, ziemi często wspominanej w książkach historycznych z powodu jej naturalnego powołania i no mere chance. Miasto położone na obszarze należącym do najpiękniejszych we Włoszech, urocze miejsce, którego charakter uwodzi ludzi takich jak Eleonora Duse, Pietro Bembo, Robert Browning, Giosuč Carducci, Igor Strawinsky, Ada Negri, Gian Francesco Malipiero, Ernest Hemingway, Carlo Scarpa, Freya Stark, Wilma Neruda i wielu, wielu innych. W tym właśnie kontekście bogatym w sugestie i przecięcia dróg Luigi Parisotto rozpoczyna swoją praktykę z najlepszymi rzemieślnikami-szewcami w okolicy. W 1942 roku, na skraju światowego konfliktu, znajduje pracę w SCARPA, tj. w firmie założonej w roku 1938 przez Lorda Ruperta Edwarda Cecila Guinnessa, drugiego Hrabię Iveagh, właściciela ziemskiego w Asolo, bogatego angielsko-irlandzkiego biznesmena, który był rektorem Uniwersytetu w Dublinie pomiędzy 1927 a 1962 rokiem. Angielsko – irlandzki vicehrabia mieszkał w pięknym domu, który dawniej był własnością Eleonora Duse. Bogaty, inteligentny i ekscentryczny człowiek, którego dzisiaj zdefiniowalibyśmy jako filantrop - jako członek dynastii Guiness’a mógł sobie na to pozwolić- zdecydował się zebrać najlepszych rzemieślników skóry w celu założenia Societŕ Calzaturieri Asolani Riuniti Pedemontana Anonima, stąd skrót SCARPA. Był rok 1938, ten sam, w którym wymyślono nylon i kserografię.
Wczesne lata pięćdziesiąte są świadkiem punktu zwrotnego: Luigi, Francesco i Antonio Pariosotto decydują się na rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej całkowicie opartej na rzemiośle w miejscu przepełnionym symbolami: w starych stajniach będących własnością kurii. Rodzina w pracy staje się wspólnotą pracy we wspólnocie ludzi i rzeczy: idealna wspólnota ludzka. Rodzi się pierwsza marka rodziny Parisotto: San Georgio, w idealnym kontinuum tradycji ich kraju, kultury oraz ich credo. W ten sposób rodzina zaczyna działania na rzecz przedsiębiorczości w serdecznej atmosferze, w harmonii z szewcami i całą społecznością Asolo. W maju 1956 następuje kolejny punkt zwrotny: nabycie firmy, w której Luigi odbywał praktykę, SCARPA. Zobowiązanie jest ogromne i zobowiązuje całą rodzinę, również finansowo. Przygoda ta nie należy do łatwych a rynek jest bardzo ryzykowny. Jednak dzięki zaangażowaniu siedemnastu szewskich mistrzów, silnej determinacji trzech braci Parisotto oraz dzięki niekwestionowanej jakości ich produktów buty robione przez SCARPA zyskują ogromną popularność w krócej niż dziesięć lat. Wyzwanie osiąga sukces a jakość produktów SCARPA podbija nowe rynki. W roku 1965 człowiek z Bostonu, pochodzenia włosko – amerykańskiego, odkrywa nadzwyczajną jakość butów SCARPA i tak zaczyna się produkcja dla rynków Ameryki Północnej.
W latach siedemdziesiątych eksport zajmuje 60% całej produkcji SCARPA sięgając w różne części ziemi od Europy po obie Ameryki, od Dalekiego Wschodu do Oceanii: SCARPA zostaje przyjęta jako marka jakości w historii, gdzie żadne miejsce nie jest tak naprawdę daleko.
Pod koniec lat siedemdziesiątych nowe i ambitne plany przybierają kształt zdobywając dla SCARPA międzynarodowe uznanie dla jakości i innowacji. Dwa produkty w szczególności, but do narciarstwa alpejskiego RALLY oraz wysokogórski but GRINTA, szybko stają się ulubionymi produktami dla sportowców, którzy rozpoznają je jako wyłączne i nieprzezwyciężone produkty. GRINTA staje się butem wyboru dla licznych wypraw górskich i naukowych w Himalaje ( np. 14 szczytów, wszystkie ośmiotysięczniki Ziemi), na Antarktydę a także dla armii różnych krajów europejskich i pozaeuropejskich.
W latach osiemdziesiątych druga generacja rodziny Parisotto również jest gotowa aby osiągnąć najwyższy poziom zarządzania: Sandro, Piero, Cristina, Davide i Andrea Parisotto zaczynają pracować ramię w ramię ze swoimi rodzicami. Jest to przełom będący technicznym procesem ewolucyjnym od wcześniej istniejących sytuacji ku bardziej wyraźnemu innowacyjnemu punktowi zwrotnemu. Taki przełom jest określony przez but Terminator, pierwszy but telemarkowy w całości wykonany z tworzyw sztucznych. Dalszymi oznakami przełomu są buty do narciarstwa alpejskiego wykonane z PEBAX F1. Tak więc jesteśmy świadkami pojawienia się tego rodzaju roli odgrywanej przez nową generację, która przyjmuje model biznesowy skoncentrowany na badaniach wraz z ekonomią opartą na wiedzy.
Tworzenie, wyobraźnia i innowacja począwszy od tradycji oraz bogactwa kulturalnego firmy: to jest prawdziwą duszą SCARPA. Doświadczenie i zgromadzona wiedza , przenikająca wszystkie produkty, aż do tych codziennych. Tak, jak Marco Polo w „Invisible Cities” Calvino, który przypomina nam, że „bez skały nie ma łuku”, tak SCARPA wie, iż bez kreatywności nie ma innowacji. Jest to strategiczne myślenie, które staje się operacyjne: umiejętność łączenia ogólnej wizji z pojedynczymi detalami, świadomość z doświadczeniem, gdyż czynienie jest częścią myślenia i tworzenia.
SCARPA prezentuje obecnie prawdziwą rewolucję wywołaną przez wprowadzenie i łączenie materiałów HIGH-TECH z zrównoważonymi produktami, które są następstwem ogromnie zaawansowanych badań. Stworzenie tych produktów wiąże się z takimi wartościami jak fizyczny i psychiczny komfort i jakość, ale także z ochroną przed zewnętrznymi czynnikami i trudnościami generowanymi przez środowisko. Tak więc materiały z kompilacyjnymi powierzchniami i poszyciami, zdolne do aktywacji reakcji przyczyny i skutku oraz powierzchniami przyczyniającymi się do utrzymania temperatury, ochronne, odporne na wszelkiego rodzaju naciski wkraczają do naszego codziennego życia: gdzie żadne miejsce nie jest daleko, gdzie każde miejsce jest bronione i szanowane.
Opowiadanie historii SCARPA jest zachwycające i inspirujące, gdyż zrodzone jest z wyjątkowego i niezrównanego kontekstu kulturowego. Ta włoska historia opowiada o poświęceniu i sukcesie, pokonywaniu przeszkód dzięki prawdziwemu duchowi przedsiębiorczości: jest to historia kultury przedsiębiorstwa. Korzystając ze zdolności do syntezy rozwoju twórczych kompetencji stopniowa innowacja typowa dla ciągłej poprawy i rewolucyjnej zmiany jest odpowiedzią na etyczną potrzebę nowego prowadzenia biznesu, który skupia się również na ludziach a nie tylko na rynku. SCARPA bardzo poważnie traktuje firmową odpowiedzialność społeczną: bazę dla równowagi firmy a jej częścią jest sieć interesariuszy. Ta radykalna zmiana perspektyw strategicznych i zarządzających, mająca uczynić firmę coraz bardziej wyczuloną na potrzeby grup interesu ( współpracowników, klientów, dostawców, społeczności i środowiska) oraz chcąca stworzyć i wzmocnić relacje, które istnieją, ma ogromny wpływ na podejmowanie decyzji i ich realizacji. To właśnie jest kluczowym czynnikiem sukcesu dla SCARPA, firmy, która wie, jak zmobilizować zasoby i zezwolić na system ofert bogaty w wartości. Kapitał ludzki jest dla SCARPA najważniejszym źródłem: współpracownicy, dystrybutorzy i klienci, wszyscy gotowi zobowiązać się jako aktorzy, w procesie , których ich jako takich właśnie rozpoznaje, słucha ich i widzi każdego, jako bohatera w tej historii sukcesu. Indywidualna oraz społeczna odpowiedzialność oparta na silnych etycznych aspiracjach nierozerwalnie łączy się z solidnymi podstawami i zwiększonym zmysłem krytycznym. Ta odpowiedzialność czyni firmę SCARPA istotną, efektywną i – co najważniejsze – zwycięską.
SCARPA jest obecnie światowym liderem w produkcji obuwia górskiego, oferującym zakres 360ş, bezpośrednio zatrudniającym 160 osób w swoich dwóch obiektach w Asolo i kolejnych 250 pracowników pośredniczących działających w całym okręgu przemysłowym Montebelluna, który obejmuje 60% całkowitej produkcji dając 500,000 par obuwia i butów. Obecnie firma produkuje następujące linie: Telemark, Alpine Skiing, High Altitude (plastic materials) oraz Mountain, Hiking-Trekking, Outdoor-Walking-Travel i Climbing. W 2009 roku obroty osiągnęły 38 mln EUR, z czego 75% poza granicami Włoch, gdzie SCARPA bezpośrednio obsługuje swoje własne oddziały poprzez wysoko wyspecjalizowaną sieć dystrybucji.